Page 1 of 2

Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 11:03
by babbel
Zoals inmiddels wel duidelijk is ben ik begonnen aan een nieuw project.
Een van de onderdelen die ik ga vervangen is het exhaust manifold.

Ik had altijd een cast exhaust manifold, maar nu ga ik over op een tubular manifold.
Sommige mensen pakken het hele manifold in met heat-wrap, maar heel veel doen dat ook niet.

Wat denken jullie, doen of niet?

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 11:06
by Rich
Ik heb 't niet gedaan. Ja, wrappen geeft performance winst maar verkort ook de levensduur van 't manifold omdat de thermische belasting flink hoger is.

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 11:21
by mmarkk
Niet wrappen is mooier natuurlijk, maar het werkt super.
Vraag maar aan John, die heeft mani+dp in de wrap, blijft veel koeler.
Ik zou wel wrappen.

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 11:27
by Andre
Hmm Ik vind het niet nodig want de Pk wints die je mischien kan halen en dat in verhouding zetten met de levensduur van de mani dan kies ik toch voor de levensduur en voor de Pk winst daniets meer boost :)

Maar de ene mani is de andere niet uiteindelijk gaan ze toch wel allemaal scheuren ik denk dat het ook te maken heeft wat er allemaal daar in de buurt zit kwa leidingen kappen bla di bla

Want bij mij onder de kap wordt het wel behoorlijk warm


Ik zou bv een ebay ding bv niet wrappen maar een virtual works wel

Coaten niet een Optie?

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 15:34
by Tjabbo
ik zou hem ook coaten wat andre zegt.
ooit had ik een mooie ct26 met heat coated exhaust deel. super mooi, dat zou ik wel voor zowel manifold als turbo als ook downpipe willen.

ik zou ook wrappen. gewoon omdat het onder de kap allemaal wat minder warm wordt.

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 15:49
by dave
Als je wil wrappen, gewoon doen, ik kan me niet voorstellen dat het eerder scheurt, ik zou eigenlijk het tegendeel beweren omdat het langzamer kan afkoelen! Wel word het metaal heter onder de wrap, als het dan zo heet word dat het in de vloeigrens komt, dan word het materiaal dunner en de structuur veranderd, vandaar misschien wel het scheuren. Misschien door het manifold extra te ondersteunen onder de turbo zoals dat origineel ook gebeurt, kan dat uitzakken/spanningen voorkomen!

Succes!

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 17:31
by babbel
Hmm lastig... Ik vind zonder wrap veel mooier, en blijkbaar heeft het ook invloed op de levensduur. En het scheelt een stuk werk ;)

Maar hoe erg is de warmteontwikkeling onder de kap dan zonder wrap?
De downpipe ga ik sowieso wrappen, en ik heb zo'n blanket voor de turbo housing. Van die hoek zal dus geen warmte komen. Het gaat puur het manifold worden die warmte kan uitstralen.

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 17:51
by mmarkk
Ik was verbaast over de koelte bij John (mani+dp wrap,blanket)
Btw is er een bedrijf in NL dat kan Ceramic coaten?

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 18:00
by john
scheelt inderdaad veel warmte onder de kap
mooi is het zeker niet

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 18:34
by mmarkk
Het kriebelt ook als de fuck btw

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 18:46
by john
piemelmieren ook

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 19:49
by MicHELLo
mietjes [:O]

Maar als je niet bij de lasnaden wrapt, dan wordt dat toch niet zo heet?

T'is net zoals met een turbo blanket, is dat dan ook heel erg slecht voor de turbo?

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 22:01
by Dude
Ik zou wrappen, heb je nu al in veel verschillende kleuren. Ik heb zelf titanium-achtige kleur thuis liggen ;) En als een manifold scheurt met wrap, dan scheurt het ook wel zonder.

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 06 May 2010 23:02
by Rich
Het is wat Dave zegt; de manifoldbuizen worden een stuk heter en daardoor verdwijnt er gewoon materiaal aan de binnenzijde van de buizen. Zo wordt de wanddikte dunner en begeeft de boel het. Dit gaat een stuk sneller dan een manifold dat geen wrap heeft.
Ik heb gewrapte manifolds gezien die alleen nog maar door de wrap bijeen gehouden werden, toen de wrap eraf werd gehaald viel ie in stukken uit elkaar.

Voor heat management kan je ook andere maatregelen treffen; kijk maar bij mij onder de kap (en in de kap ;)). Dit werkt prima en is circuit proof, en daar wordt je manifold pas echt heet! Mijn manifold zit er al weer een paar jaartjes op en ik heb 'm laatst nog eens nagekeken, maar nog geen scheurtjes te bekennen, het is een Stryder mani trouwens.
Ik heb wel de downpipe vanaf de turbo in de wrap. De temperaturen zijn daar al een stuk lager dus daar heb je zo goed als geen last van dunner wordende wanddikte.

En Michel, een turbo blanket geeft niet dezelfde risico's, de wanddikte van de turbinebehuizing is erg dik en het materiaal is beter bestand tegen thermische belasting dan de buizen van een tubular mani. Een turboblanket staat ook nog op mijn to-buy lijstje.

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Friday 07 May 2010 00:29
by DeSchouten
Interessant dit, ik ga denk die wrap rommel van mn dure Greddy manifold afhalen, als ik dit zo lees!

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Friday 07 May 2010 11:43
by joep
wat rich zegt! dat wrappen van je spruitstuk vind ik wat overdreven, meer je best doen om dingen die niet zo goed tegen de warmte kunnen beschermen/weghalen/upgraden..
eerste deel van je uitlaat kan zeker geen kwaad om te wrappen en zo'n zak om de turbo ook niet!

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Friday 07 May 2010 12:17
by Andre
joep wrote:wat rich zegt! dat wrappen van je spruitstuk vind ik wat overdreven, meer je best doen om dingen die niet zo goed tegen de warmte kunnen beschermen/weghalen/upgraden..
eerste deel van je uitlaat kan zeker geen kwaad om te wrappen en zo'n zak om de turbo ook niet!
Klopt mijn downpipe zit wel in de wrap mani niet wel een hitte schild bij de tubbie denk dat een zak beter helpt

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Friday 07 May 2010 12:44
by babbel
Cool thanks guys! ^O^

Dan ga ik het bij mijn originele plan houden:
- Downpipe en wastegate-return inpakken
- Turbo blanket monteren
- Heatshield over ABS unit
- Heatshield over remleidingen bij firewall

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Friday 07 May 2010 15:28
by Rich
Helemaal goed! ^O^

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Wednesday 13 October 2010 16:44
by Cedric
Ik ben voor. Manifold, turbo en downpipe. Niet voor de pk winst want op een turbo maakt het niet zoveel verschil zolang je geen 600+pk hebt maar gewoon omdat het je motorruimte een stuk koeler houdt. Levensduur van je manifold wordt er misschien deels door aangetast maar of het nou zon vaart loopt... Als de wrap bvb op een motorfiets telkens nat wordt door regen, dat is niet goed voor de buisjes maar in een auto?

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 14 October 2010 19:49
by joep
jij denkt dat de motor ruimte droog blijft als je door de regen rijdt?

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 14 October 2010 21:08
by Cedric
Toch zeker niet zo nat als bij een moto

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Thursday 14 October 2010 21:28
by kefke
Om eerlijk te zijn heb ik bij een moto ook nog nooit wrapping gezien.
En ik krijg toch regelmatig racers onder mijn neus (wel Ducati's, dus aparte uitlaten)

Als ik het hier lees zou ik het niet doen, ook al staat het vet :D (Al de echte japanse machines zijn ook gewrapt :fap: )

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Friday 15 October 2010 16:52
by joep
bij de meeste ligt de bodemplaat er onder vandaan, 1 keer door een plas en het water komt onder je motorkap vandaan...

maar nat is nat en waar vocht en zuurstof elkaar tegen komen is corrosie..

Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?

Posted: Saturday 16 October 2010 12:31
by Cedric
Moto met wrap:
Image