Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificatie
- Rich
- Shoarma voorproever
- Posts: 1378
- kuchnie na wymiar
- Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
- Contact:
Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati
Ik heb een Fidanza vliegwiel, is ook alu en die heb ik met oem bouten volgens de 2jz specs vastgezet (en dat heb ik reeds 3x gedaan bij m'n verschillende blokken... ) bij het loshalen zat alles nog prima vast elke keer.dave wrote:Ja, klopt, ik hou idd veel dingen van de 2jz aan ;) Maar de de bouten zijn volgens mij ook voor een 4age, die staan ook zo rond 78 (zal het nog ff nazoeken, had ik al gedaan, maar ben t vergeten).
Ik heb nu de volgende redenatie aangehouden.
-De ARP bouten zijn geen rekbouten, dus 90 graden nazetten heeft geen onderbouwing bij de ARP bouten.
- Het vliegwiel is van aluminium, (wel met stalen borgring) dus zo ver natrekken geeft niet zo`n goed gevoel, alu is gewoon een stuk zachter.
- Ik heb eerst de bouten op 49Nm (dacht 48) gezet en toen naar 78 gedraaid, ik trok de bout toen nog zo`n 30graden verder.
-Heb ze vorige keer ook op 78 gezet, en heb zo 4 jaar als daily rond gereden, met demonteren zaten de bouten nog goed vast.
Maar ik vraag me wel af wat anderen met de 1jz of 2jz met een alu vliegwiel hebben gebruikt
Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati
Ok, ja ik begrijp de redenatie. Heb je geen last van boutkoppen die zich wat invreten in het aluminium?Rich wrote: Ik heb een Fidanza vliegwiel, is ook alu en die heb ik met oem bouten volgens de 2jz specs vastgezet (en dat heb ik reeds 3x gedaan bij m'n verschillende blokken... ) bij het loshalen zat alles nog prima vast elke keer.
Ik laat het verder even rusten, ik hoef nu nog niet in te bouwen, dus ik kan nog besluiten om het moment wat te vergroten, ben wel te spreken over de borgring die driftmotion in het gamma heeft, dit beschermt het alu tegen invreten van de boutkoppen, en eventuele vervorming.
Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati
ik heb toen ik het moest doen volgens mij een lange bout in een vliegwielboutgat gezet en één lange bout bij de startmotor erop gezet en toen een lange stang ertussen gezet en een vriend van mij heeft hem toen vast gedraaid.Gtech wrote:ik bedoel eigenlijk meer met het hele zooitje er nog in, vliegwiel bak motor allesRsoarer wrote:Krukasblokkeersleutel, eenvoudig zelf te maken met een beetje handigheid.Gtech wrote:hoe blokkeren jullie eigenlijk de krukas om de krukaspoeliebout met 324nm vast te kunnen zetten?
handrem erop en in zn versnelling kan wel, maar dan veert hij zo,
vroeg me af of jullie mischien een ander foefje wisten.
ik heb ook een keer bij het losdraaien van een krukasbout een bandijzer in de kruiskoppeling van de aandrijfas gezet zodat die niet meer kon verdraaien terwijl de bak in zijn vrij stond.dit kun je natuurlijk ook gebruiken bij het vast draaien.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati
En wat heeft dat bandijzer dan voor nut ??????toyota87 wrote:
ik heb ook een keer bij het losdraaien van een krukasbout een bandijzer in de kruiskoppeling van de aandrijfas gezet zodat die niet meer kon verdraaien terwijl de bak in zijn vrij stond.dit kun je natuurlijk ook gebruiken bij het vast draaien.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati
niks en toen heb ik hem in de versnelling gezet
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati
Deze heb ik met een boutentol vast gezet, eigenlijk een beetje over torqued, maar goed! staat nu tegen de 400Nm denk ik ongeveer
Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati
Krukasblokkeersleutel zet je tegen de krukaspully aan en zet deze vast met 2xm8 bouten. Dit kan gewoon als de motor er nog in zit, enkel de fan & shroud moeten eruit.Gtech wrote:ik bedoel eigenlijk meer met het hele zooitje er nog in, vliegwiel bak motor allesRsoarer wrote:Krukasblokkeersleutel, eenvoudig zelf te maken met een beetje handigheid.Gtech wrote:hoe blokkeren jullie eigenlijk de krukas om de krukaspoeliebout met 324nm vast te kunnen zetten?
handrem erop en in zn versnelling kan wel, maar dan veert hij zo,
vroeg me af of jullie mischien een ander foefje wisten.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!