Page 1 of 1

1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Saturday 27 March 2010 21:24
by toyota87
Ik heb gelezen dat de orginele wel eens van elkaar af kunnen splijten.
Door trillingen ouderdom [?]
Iemand ervaring/meningen over de alu poelie [?]
Ik las dat je er ook een v-snaar voor nodig hebt.
Kun je nou beter de orginele gebruiken of maakt het niet veel uit [?]
Is wel veel duurder.

http://store.driftmotion.com/static/i-1 ... pulley.php

http://store.driftmotion.com/static/i-1 ... uminum.php

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Saturday 27 March 2010 21:31
by mmarkk
De alu poelie is veel lichter maar heeft niet de rubber demper om trillingen tegen te gaan in de krukas.
Ook is ie kleiner dus alles wat erdoor aangedreven wordt draait langzamer.
Een nieuwe stock poelie gaat heel lang mee en is een veilige keuze :)

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Saturday 27 March 2010 22:03
by Dude
yep, ik blijf er ook bij dat een krukaspoelie gedempt moet zijn. Tenzij je je blok (dus krukas e.d.) laat uitballanceren.

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Saturday 27 March 2010 22:14
by emveha
Heeft niks met uitballanceren te maken. Het gaat om de oneenparigheid van de motor, die moet worden opgevangen door de trillingsdemper.

Oneenparigheid heeft ELKE motor, het is alleen, hoe meer cilinders, dus te meer overlap, des te minder oneenparigheid. Elke klap van een cilinder veroorzaakt een versnelling van de krukas, en wanneer die bijna over is komt de volgende cilinder, het punt waar die overlap plaats vind is de oneenparigheid. Dan heb je ook nog het verschil per cilinder ( niet alle cilinders leveren dezelfde bijdrage) maar dat wordt voornamelijk door het vliegwiel opgevangen.

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Saturday 27 March 2010 22:27
by Dude
Ok daar heb je ook een punt ja :Y
Onbalans in de motor versterkt het effect van oneenparigheid. Op het moment dat je vrijwel geen onbalans hebt in je motor, heb je dus ook minder harmonische trillingen door je krukas etc.
Ik bedoel ermee te zeggen dat je op een standaard blok geen ongedempte poellie moet gebruiken, op een build, geblueprint blok zou je het kunnen overwegen.

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Saturday 27 March 2010 23:42
by DeSchouten
ATI pully's ftw! 8-)

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Sunday 28 March 2010 01:04
by Andre
Fluid ftw

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Sunday 28 March 2010 11:45
by Rich
stocker ftw

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Monday 29 March 2010 14:17
by joep
standaard vdw! (NL versie)

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Wednesday 31 March 2010 21:01
by toyota87
thanx voor alle info _O_

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Wednesday 31 March 2010 22:59
by MicHELLo
Hahaha, dank je voor het vragen voor me, Ruurd! _O-

Re: 1jz/2jz Alu krukas poelie/orginele?beste optie?

Posted: Monday 05 April 2010 00:18
by Dude
Race pully, geen idee wat ze kosten btw. Maar eens wat anders dan de ATI, deze schijnen wel goed te zijn.

http://rossperformanceparts.com/product_range.html