Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
19 inch vs 16 inch
Moderators: Jos, mmarkk, Rsoarer
- Rsoarer
- Shoarma kruider
- Posts: 672
- kuchnie na wymiar
- Joined: Friday 28 January 2011 12:45
19 inch vs 16 inch
Hallo iedereen,
Wil graag de wielen upgraden van mijn soarer maar wil niet dat dit al te veel ten koste gaat van het rij comfort. Enige tijd terug, bij mijn ex celica t20, heb ik ook de wielen vergroot van 16inch naar 17inch. De auto trok ineens bijzonder langzaam op en alle hobbeltjes/kuiltjes in de weg voelde ik in het stuur/mijn rug/armsteun. Nu ben ik dus een beetje voorzichtig, vooral omdat de stap nu nog groter is; 16 inch naar 19 inch.
Wat is raadzaam en heeft iemand hier ervaring mee?
Thanks anyway,
Rsoarer
Wil graag de wielen upgraden van mijn soarer maar wil niet dat dit al te veel ten koste gaat van het rij comfort. Enige tijd terug, bij mijn ex celica t20, heb ik ook de wielen vergroot van 16inch naar 17inch. De auto trok ineens bijzonder langzaam op en alle hobbeltjes/kuiltjes in de weg voelde ik in het stuur/mijn rug/armsteun. Nu ben ik dus een beetje voorzichtig, vooral omdat de stap nu nog groter is; 16 inch naar 19 inch.
Wat is raadzaam en heeft iemand hier ervaring mee?
Thanks anyway,
Rsoarer
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
Re: 19 inch vs 16 inch
niet bij een soarer, maar wel bij m'n mx-5, denk dat het voor elke auto wel opgaat eigenlijk. Er zaten bij aanschaf 17" wielen onder en het was verschrikkelijk. Oncomfortabel (helemaal icm het feit dat hij verlaagd was) en trok verschrikkelijk bij spoorvorming, borderline gevaarlijk.
16" wielen maakte dit al een stuk beter (m'n winterwielen zijn 15" dat was nog ff wat prettiger) en nu de verlaging eindelijk ongedaan is (thnx 2 voornamelijk emveha) heb ik een veel fijnere ride. True, het oogt minder mooi, maar ik heb in de eerste plaats een auto om mee te rijden en niet om er naar te kijken.
/2cts
+ de fabrikant van de auto heeft niet in een middagje bedacht watvoor formaat wiel er onder je auto gaat, om daar veel van af te wijken lijkt me dus ook niet echt verstandig. Je moet je dus ook afvragen wat de werkelijke meerwaarde is en of de voordelen wel tegen de nadelen opwegen. Groter is niet altijd beter ;)
/4cts
16" wielen maakte dit al een stuk beter (m'n winterwielen zijn 15" dat was nog ff wat prettiger) en nu de verlaging eindelijk ongedaan is (thnx 2 voornamelijk emveha) heb ik een veel fijnere ride. True, het oogt minder mooi, maar ik heb in de eerste plaats een auto om mee te rijden en niet om er naar te kijken.
/2cts
+ de fabrikant van de auto heeft niet in een middagje bedacht watvoor formaat wiel er onder je auto gaat, om daar veel van af te wijken lijkt me dus ook niet echt verstandig. Je moet je dus ook afvragen wat de werkelijke meerwaarde is en of de voordelen wel tegen de nadelen opwegen. Groter is niet altijd beter ;)
/4cts
Broem broems: Subarrel Legacy & MX5
Ik heb geen föhn, ik heb een cabrio
Ik heb geen föhn, ik heb een cabrio
Re: 19 inch vs 16 inch
vaak wordt bij nieuwe velgen zo'n groot mogelijk formaat gepakt want dat ziet er mooi uit. alleen wordt dan de wang vaak erg klein. en dat is direct je eerste "vering".
ik zelf heb op mijn celica 225/40/17 liggen terwijl origineel 205/55/15 of 205/60/15 is. een kleinere wang dan 40 moet ik echt niet pakken omdat ik dan idd rond stuiter.
als ik jou was zou ik kijken voor een 17" en anders max een 18", denk namelijk dat met een 19" je wang te klein wordt.
ik zelf heb op mijn celica 225/40/17 liggen terwijl origineel 205/55/15 of 205/60/15 is. een kleinere wang dan 40 moet ik echt niet pakken omdat ik dan idd rond stuiter.
als ik jou was zou ik kijken voor een 17" en anders max een 18", denk namelijk dat met een 19" je wang te klein wordt.
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light
Re: 19 inch vs 16 inch
Ik heb 18" onder de Suup liggen, met /40 banden erop. Je voelt inderdaad gelijk het verschil met een band met grotere wang (60/65 ofzo) Om te bepalen wat voor band je kan/moet gebruiken kun je het beste de rolomtrekken vergelijken. Deze moeten ongeveer gelijke waarden hebben ( iets groter mag, wordt je teller iets secuurder van) maar niet teveel, want dit gaat ten koste van je vermogen ( inderdaad, optrekken etc.) Je topsnelheid kan er wel iets hoger van worden ( meten op GPS, niet via de teller)
Kijk voor een vergelijkingstabel voor bandenmaten hier.
http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm
Kijk voor een vergelijkingstabel voor bandenmaten hier.
http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
- DeSchouten
- Shoarma vreter
- Posts: 4562
- Joined: Monday 13 November 2006 22:27
Re: 19 inch vs 16 inch
Ik had 17" onder m'n suup dat ging perfect.
Van wat ik zo lees op verschillende fora in de Vs is 18" the way to go kwa performance en looks. 19" moet je alleen doen als je dat mooi vind.
btw als je auto traag word van grotere wielen word het tijd voor een echte auto
Van wat ik zo lees op verschillende fora in de Vs is 18" the way to go kwa performance en looks. 19" moet je alleen doen als je dat mooi vind.
btw als je auto traag word van grotere wielen word het tijd voor een echte auto
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: 19 inch vs 16 inch
Ja ik vind 17" het best rijden, lekker groot maar nog wat comfort, en 19" ziet er het best uit.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: 19 inch vs 16 inch
thanks voor alle reacties.
Het is dus verstandiger om in de 17-18 reeks te gaan zoeken. Het beste lijkt mij gewoon om te beginnen met 17 opgevolgd door 18. Wanneer dat teveel ten koste gaat van comfort dan lijkt mij 19 helemaal uitgesloten.
Is het zo dat wanneer er een band met een dunnere wang gemonteerd wordt, en dus de vering minder wordt, dat andere onderdelen van de ophanging onder meer stress komen te staan?
Het is dus verstandiger om in de 17-18 reeks te gaan zoeken. Het beste lijkt mij gewoon om te beginnen met 17 opgevolgd door 18. Wanneer dat teveel ten koste gaat van comfort dan lijkt mij 19 helemaal uitgesloten.
Is het zo dat wanneer er een band met een dunnere wang gemonteerd wordt, en dus de vering minder wordt, dat andere onderdelen van de ophanging onder meer stress komen te staan?
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1756
- Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
- Location: Vroomshoop/Den Bosch
Re: 19 inch vs 16 inch
In feite wel. De wang van van de band wordt doorgaans ook meegenomen in het ontwerp van de geometrie. Het hangt dan eigenlijk af van hoe ruim de marges zijn opgezet en de eigenschappen van de nieuwe band in hoeverre daar nog iets van overblijft. Stapsgewijs is mooi inderdaad, maar ook bandenkeuze kan veel verschil maken (stijve wang, of niet). Helaas is het als amateur pittig om over banden iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik zou me over de stress niet zo heel snel druk maken overigens, meer over de ride-quality.
Hoe groter de velg hoe groter het belang van gewicht van de velg wordt, omdat bij grote velgen het gewicht vaak verder naar buiten zit, en voor meer massatraagheidsmoment zorgt.
Ik ben zelf in ieder geval een fan van kleine wielen .
Hoe groter de velg hoe groter het belang van gewicht van de velg wordt, omdat bij grote velgen het gewicht vaak verder naar buiten zit, en voor meer massatraagheidsmoment zorgt.
Ik ben zelf in ieder geval een fan van kleine wielen .
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: 19 inch vs 16 inch
Op die laatste vraag kan ik niet niet een natuurkundig gestaafd antwoord geven.
Maar hoe minder demping, des te meer allee stuitert en rammelt. Dat weet ik uit ervaring bij een van mijn vorige auto's. Grote wielen, platte banden + verlaagd met stugge dempers.
Hard over een drempel en mijn koplamp was al stuk. Pfff wat heb ik een zooi lampen vervangen zeg. Ik had zelf het idee dat de rest van de auto er ook niet beter van werd.
Maar goed, dat was een DD. Voor mijn supra zou ik rustig voor 19" gaan, dat ding heb ik tenslotte om mee te patsen, niet om zo comfortabel mogelijk van a naar b te gaan.
Een DD moet comfy zijn, daar zou ik dikke wangen en kleine wielen willen..
Maar hoe minder demping, des te meer allee stuitert en rammelt. Dat weet ik uit ervaring bij een van mijn vorige auto's. Grote wielen, platte banden + verlaagd met stugge dempers.
Hard over een drempel en mijn koplamp was al stuk. Pfff wat heb ik een zooi lampen vervangen zeg. Ik had zelf het idee dat de rest van de auto er ook niet beter van werd.
Maar goed, dat was een DD. Voor mijn supra zou ik rustig voor 19" gaan, dat ding heb ik tenslotte om mee te patsen, niet om zo comfortabel mogelijk van a naar b te gaan.
Een DD moet comfy zijn, daar zou ik dikke wangen en kleine wielen willen..
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: 19 inch vs 16 inch
allright, dus er zijn zeker factoren die ik moet meenemen.
Als die (hopelijk) eind volgende week van zijn assteunen af is (na 2 jaar), gaan eerst de 17'' wielen erop en kijken hoe dat gaat.
Als die (hopelijk) eind volgende week van zijn assteunen af is (na 2 jaar), gaan eerst de 17'' wielen erop en kijken hoe dat gaat.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
Re: 19 inch vs 16 inch
Van 16 inch naar 18 inch is niet zo`n probleem, het is vooral bij de wat goedkopere velgen dat deze zwaar kunnen zijn, dit merk je zeker, wat Kolkie al aangaf, het zijn uiteindelijk gewoon vliegwielen aan de auto!
Zorg ervoor dat de rolomtrek niet meer als 3% afwijkt dan origineel, dit is een algemene vuistregel die goed werkt.
Het comfort heeft ook gedeeltelijk met banden te maken, michelin heeft wat zachtere wangen dan bv goodyear en ga zo maar door!
Dat de originele velgen `het beste`zijn is gedeeltelijk waar, de fabrikant zoekt ook naar een compromis tussen allerlei parameters zoals comfort en handling, maar ook veiligheid en slijtage van meer dan alleen banden en onderstel!
De keuze van groter en of breder is niet per definitie minder goed, alleen moet je goed bedenken wat je eisen zijn die je aan de velgen stelt! Dit is voor iedereen weer anders!
Rijd je dagelijks dan is 1 a 2 maten groter genoeg (sommige modellen bieden als optie ook een maat groter bv 16") en met hooguit 1 a 2 maten (10/20mm) breder. 16"/17" is voor mijn gevoel het beste voor dagelijks verkeer.
Wil je sportief, dan is meestal 2 maten voldoende( 18"), en meer rubber (breder) is normaal gesproken meer grip! 19" is echt voor de grotere auto`s die meer band kwijt kunnen, daar komt bij dat banden in die maat ongeveer 100 euro per stuk duurder zijn dan zijn 18" broertje!
Zorg ervoor dat de rolomtrek niet meer als 3% afwijkt dan origineel, dit is een algemene vuistregel die goed werkt.
Het comfort heeft ook gedeeltelijk met banden te maken, michelin heeft wat zachtere wangen dan bv goodyear en ga zo maar door!
Dat de originele velgen `het beste`zijn is gedeeltelijk waar, de fabrikant zoekt ook naar een compromis tussen allerlei parameters zoals comfort en handling, maar ook veiligheid en slijtage van meer dan alleen banden en onderstel!
De keuze van groter en of breder is niet per definitie minder goed, alleen moet je goed bedenken wat je eisen zijn die je aan de velgen stelt! Dit is voor iedereen weer anders!
Rijd je dagelijks dan is 1 a 2 maten groter genoeg (sommige modellen bieden als optie ook een maat groter bv 16") en met hooguit 1 a 2 maten (10/20mm) breder. 16"/17" is voor mijn gevoel het beste voor dagelijks verkeer.
Wil je sportief, dan is meestal 2 maten voldoende( 18"), en meer rubber (breder) is normaal gesproken meer grip! 19" is echt voor de grotere auto`s die meer band kwijt kunnen, daar komt bij dat banden in die maat ongeveer 100 euro per stuk duurder zijn dan zijn 18" broertje!
Re: 19 inch vs 16 inch
19inc vind ik idd ook max onder een soarer
ik heb er nu 20inc onder zitten past wel mooi opzich maar net iets te naar mijn mening plus is mijn velg soort niet
ps airride staat normaal veel lager
qua looks naar mijn idee 19inc
maar qua comfort zou dan 17 of 18inc doen
mijn 20inc heeft een goed nog een wang van 35 bij 245 breed dus valt opzich nog wel mee naar mijn mening
wel zo met soarer dat je grote wielkasten heb dus 18 a 19 staat mooier
en 19inc hoeft niet perse zwaar te zijn licht aan het materiaal van de velg
ik heb er nu 20inc onder zitten past wel mooi opzich maar net iets te naar mijn mening plus is mijn velg soort niet
ps airride staat normaal veel lager
qua looks naar mijn idee 19inc
maar qua comfort zou dan 17 of 18inc doen
mijn 20inc heeft een goed nog een wang van 35 bij 245 breed dus valt opzich nog wel mee naar mijn mening
wel zo met soarer dat je grote wielkasten heb dus 18 a 19 staat mooier
en 19inc hoeft niet perse zwaar te zijn licht aan het materiaal van de velg
- Gtech
- Elite shoarma kruider
- Posts: 813
- Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
- Location: Zuid holland
Re: 19 inch vs 16 inch
Breedte vd velg en et waardes ook erg belangrijk. Als je et waarde teveel afwijkt komt je stuur niet meer terug na een bocht.
En hoe breder je velg Hoe hoger je brandstofverbruik
En hoe breder je velg Hoe hoger je brandstofverbruik
- reaper
- Assistent shoarma kruider
- Posts: 559
- Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
- Location: Vilvoorde (België)
Re: 19 inch vs 16 inch
Gtech wrote:Breedte vd velg en et waardes ook erg belangrijk. Als je et waarde teveel afwijkt komt je stuur niet meer terug na een bocht.
En hoe breder je velg Hoe hoger je brandstofverbruik
Manee. Ik heb 10j Et15 op de supra vanvoor. Komt perfect terug na een bocht
-
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 711
- Joined: Monday 21 October 2013 13:33
- Location: oldenzaal
Re: 19 inch vs 16 inch
Had het terug komen van het stuur ook niet meer te maken met caster van veer poot.
hoe rechter op hij staat hoe makkelijker het sturen.
hoe schuiner zwaarder maar komt wel terug.
mooi voor beeld krijg je te zien bij motoren denkend aan een chopper of buikracertje.
correct me if i am wrong
hoe rechter op hij staat hoe makkelijker het sturen.
hoe schuiner zwaarder maar komt wel terug.
mooi voor beeld krijg je te zien bij motoren denkend aan een chopper of buikracertje.
correct me if i am wrong
Re: 19 inch vs 16 inch
Gallecgun wrote:Had het terug komen van het stuur ook niet meer te maken met caster van veer poot.
hoe rechter op hij staat hoe makkelijker het sturen.
hoe schuiner zwaarder maar komt wel terug.
mooi voor beeld krijg je te zien bij motoren denkend aan een chopper of buikracertje.
correct me if i am wrong
Het terugkomen van het stuur heeft inderdaad te maken met de naloop van de wielophanging, ook wel caster genoemd.
Hoe meer graden caster hoe groter de hoek tussen de veerpoot en de lijn haaks op het wegdek. (in rijrichting bekeken)
Meer caster zorgt voor een grotere rechtuitstabiliteit van het voertuig. De aanwezigheid van caster zorgt er bij sturen voor dat de auto bij insturen als het ware iets wordt opgetild. (een toename van hoogte energie)
Alles streeft naar een lager energieniveau en dus zal het voertuig weer willen zakken (what goes up must come down). Indien het stuur dus wordt losgelaten zal het weer rechtdraaien door het terugzakken van de auto.
Weinig caster zorgt voor een direct en licht stuurgevoel maar maakt de auto erg nerveus met rechtuitrijden. (Lees: Constant je stuur bijstellen op een rechte weg, helemaal met wind)
Echter is caster niet de enige reden dat je stuur wel of niet helemaal terugkomt, natuurlijk ondervindt de wagen bij verschillende wielstanden ook weerstand tijdens het 'zakken', dit kan er dus ook voor zorgen dat het stuur niet geheel recht draait.
Ik hoop dat ik hiermee wat duidelijkheid heb kunnen geven ;)
-
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 711
- Joined: Monday 21 October 2013 13:33
- Location: oldenzaal
Re: 19 inch vs 16 inch
Mark topper, gewoon politiek correct ook
ook toevallig nog een boek in huis liggen van automonteur ;)
ook toevallig nog een boek in huis liggen van automonteur ;)