Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
- babbel
- Elite shoarma haler
- Posts: 463
- kuchnie na wymiar
- Joined: Monday 19 May 2008 12:44
Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Zoals inmiddels wel duidelijk is ben ik begonnen aan een nieuw project.
Een van de onderdelen die ik ga vervangen is het exhaust manifold.
Ik had altijd een cast exhaust manifold, maar nu ga ik over op een tubular manifold.
Sommige mensen pakken het hele manifold in met heat-wrap, maar heel veel doen dat ook niet.
Wat denken jullie, doen of niet?
Een van de onderdelen die ik ga vervangen is het exhaust manifold.
Ik had altijd een cast exhaust manifold, maar nu ga ik over op een tubular manifold.
Sommige mensen pakken het hele manifold in met heat-wrap, maar heel veel doen dat ook niet.
Wat denken jullie, doen of niet?
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Ik heb 't niet gedaan. Ja, wrappen geeft performance winst maar verkort ook de levensduur van 't manifold omdat de thermische belasting flink hoger is.
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Niet wrappen is mooier natuurlijk, maar het werkt super.
Vraag maar aan John, die heeft mani+dp in de wrap, blijft veel koeler.
Ik zou wel wrappen.
Vraag maar aan John, die heeft mani+dp in de wrap, blijft veel koeler.
Ik zou wel wrappen.
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Hmm Ik vind het niet nodig want de Pk wints die je mischien kan halen en dat in verhouding zetten met de levensduur van de mani dan kies ik toch voor de levensduur en voor de Pk winst daniets meer boost
Maar de ene mani is de andere niet uiteindelijk gaan ze toch wel allemaal scheuren ik denk dat het ook te maken heeft wat er allemaal daar in de buurt zit kwa leidingen kappen bla di bla
Want bij mij onder de kap wordt het wel behoorlijk warm
Ik zou bv een ebay ding bv niet wrappen maar een virtual works wel
Coaten niet een Optie?
Maar de ene mani is de andere niet uiteindelijk gaan ze toch wel allemaal scheuren ik denk dat het ook te maken heeft wat er allemaal daar in de buurt zit kwa leidingen kappen bla di bla
Want bij mij onder de kap wordt het wel behoorlijk warm
Ik zou bv een ebay ding bv niet wrappen maar een virtual works wel
Coaten niet een Optie?
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
ik zou hem ook coaten wat andre zegt.
ooit had ik een mooie ct26 met heat coated exhaust deel. super mooi, dat zou ik wel voor zowel manifold als turbo als ook downpipe willen.
ik zou ook wrappen. gewoon omdat het onder de kap allemaal wat minder warm wordt.
ooit had ik een mooie ct26 met heat coated exhaust deel. super mooi, dat zou ik wel voor zowel manifold als turbo als ook downpipe willen.
ik zou ook wrappen. gewoon omdat het onder de kap allemaal wat minder warm wordt.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Als je wil wrappen, gewoon doen, ik kan me niet voorstellen dat het eerder scheurt, ik zou eigenlijk het tegendeel beweren omdat het langzamer kan afkoelen! Wel word het metaal heter onder de wrap, als het dan zo heet word dat het in de vloeigrens komt, dan word het materiaal dunner en de structuur veranderd, vandaar misschien wel het scheuren. Misschien door het manifold extra te ondersteunen onder de turbo zoals dat origineel ook gebeurt, kan dat uitzakken/spanningen voorkomen!
Succes!
Succes!
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Hmm lastig... Ik vind zonder wrap veel mooier, en blijkbaar heeft het ook invloed op de levensduur. En het scheelt een stuk werk ;)
Maar hoe erg is de warmteontwikkeling onder de kap dan zonder wrap?
De downpipe ga ik sowieso wrappen, en ik heb zo'n blanket voor de turbo housing. Van die hoek zal dus geen warmte komen. Het gaat puur het manifold worden die warmte kan uitstralen.
Maar hoe erg is de warmteontwikkeling onder de kap dan zonder wrap?
De downpipe ga ik sowieso wrappen, en ik heb zo'n blanket voor de turbo housing. Van die hoek zal dus geen warmte komen. Het gaat puur het manifold worden die warmte kan uitstralen.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Ik was verbaast over de koelte bij John (mani+dp wrap,blanket)
Btw is er een bedrijf in NL dat kan Ceramic coaten?
Btw is er een bedrijf in NL dat kan Ceramic coaten?
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
scheelt inderdaad veel warmte onder de kap
mooi is het zeker niet
mooi is het zeker niet
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Het kriebelt ook als de fuck btw
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
piemelmieren ook
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
mietjes
Maar als je niet bij de lasnaden wrapt, dan wordt dat toch niet zo heet?
T'is net zoals met een turbo blanket, is dat dan ook heel erg slecht voor de turbo?
Maar als je niet bij de lasnaden wrapt, dan wordt dat toch niet zo heet?
T'is net zoals met een turbo blanket, is dat dan ook heel erg slecht voor de turbo?
Shoarma god
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Ik zou wrappen, heb je nu al in veel verschillende kleuren. Ik heb zelf titanium-achtige kleur thuis liggen ;) En als een manifold scheurt met wrap, dan scheurt het ook wel zonder.
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Het is wat Dave zegt; de manifoldbuizen worden een stuk heter en daardoor verdwijnt er gewoon materiaal aan de binnenzijde van de buizen. Zo wordt de wanddikte dunner en begeeft de boel het. Dit gaat een stuk sneller dan een manifold dat geen wrap heeft.
Ik heb gewrapte manifolds gezien die alleen nog maar door de wrap bijeen gehouden werden, toen de wrap eraf werd gehaald viel ie in stukken uit elkaar.
Voor heat management kan je ook andere maatregelen treffen; kijk maar bij mij onder de kap (en in de kap ;)). Dit werkt prima en is circuit proof, en daar wordt je manifold pas echt heet! Mijn manifold zit er al weer een paar jaartjes op en ik heb 'm laatst nog eens nagekeken, maar nog geen scheurtjes te bekennen, het is een Stryder mani trouwens.
Ik heb wel de downpipe vanaf de turbo in de wrap. De temperaturen zijn daar al een stuk lager dus daar heb je zo goed als geen last van dunner wordende wanddikte.
En Michel, een turbo blanket geeft niet dezelfde risico's, de wanddikte van de turbinebehuizing is erg dik en het materiaal is beter bestand tegen thermische belasting dan de buizen van een tubular mani. Een turboblanket staat ook nog op mijn to-buy lijstje.
Ik heb gewrapte manifolds gezien die alleen nog maar door de wrap bijeen gehouden werden, toen de wrap eraf werd gehaald viel ie in stukken uit elkaar.
Voor heat management kan je ook andere maatregelen treffen; kijk maar bij mij onder de kap (en in de kap ;)). Dit werkt prima en is circuit proof, en daar wordt je manifold pas echt heet! Mijn manifold zit er al weer een paar jaartjes op en ik heb 'm laatst nog eens nagekeken, maar nog geen scheurtjes te bekennen, het is een Stryder mani trouwens.
Ik heb wel de downpipe vanaf de turbo in de wrap. De temperaturen zijn daar al een stuk lager dus daar heb je zo goed als geen last van dunner wordende wanddikte.
En Michel, een turbo blanket geeft niet dezelfde risico's, de wanddikte van de turbinebehuizing is erg dik en het materiaal is beter bestand tegen thermische belasting dan de buizen van een tubular mani. Een turboblanket staat ook nog op mijn to-buy lijstje.
- DeSchouten
- Shoarma vreter
- Posts: 4562
- Joined: Monday 13 November 2006 22:27
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Interessant dit, ik ga denk die wrap rommel van mn dure Greddy manifold afhalen, als ik dit zo lees!
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
wat rich zegt! dat wrappen van je spruitstuk vind ik wat overdreven, meer je best doen om dingen die niet zo goed tegen de warmte kunnen beschermen/weghalen/upgraden..
eerste deel van je uitlaat kan zeker geen kwaad om te wrappen en zo'n zak om de turbo ook niet!
eerste deel van je uitlaat kan zeker geen kwaad om te wrappen en zo'n zak om de turbo ook niet!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Klopt mijn downpipe zit wel in de wrap mani niet wel een hitte schild bij de tubbie denk dat een zak beter helptjoep wrote:wat rich zegt! dat wrappen van je spruitstuk vind ik wat overdreven, meer je best doen om dingen die niet zo goed tegen de warmte kunnen beschermen/weghalen/upgraden..
eerste deel van je uitlaat kan zeker geen kwaad om te wrappen en zo'n zak om de turbo ook niet!
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Cool thanks guys!
Dan ga ik het bij mijn originele plan houden:
- Downpipe en wastegate-return inpakken
- Turbo blanket monteren
- Heatshield over ABS unit
- Heatshield over remleidingen bij firewall
Dan ga ik het bij mijn originele plan houden:
- Downpipe en wastegate-return inpakken
- Turbo blanket monteren
- Heatshield over ABS unit
- Heatshield over remleidingen bij firewall
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Ik ben voor. Manifold, turbo en downpipe. Niet voor de pk winst want op een turbo maakt het niet zoveel verschil zolang je geen 600+pk hebt maar gewoon omdat het je motorruimte een stuk koeler houdt. Levensduur van je manifold wordt er misschien deels door aangetast maar of het nou zon vaart loopt... Als de wrap bvb op een motorfiets telkens nat wordt door regen, dat is niet goed voor de buisjes maar in een auto?
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
jij denkt dat de motor ruimte droog blijft als je door de regen rijdt?
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Toch zeker niet zo nat als bij een moto
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
Om eerlijk te zijn heb ik bij een moto ook nog nooit wrapping gezien.
En ik krijg toch regelmatig racers onder mijn neus (wel Ducati's, dus aparte uitlaten)
Als ik het hier lees zou ik het niet doen, ook al staat het vet (Al de echte japanse machines zijn ook gewrapt )
En ik krijg toch regelmatig racers onder mijn neus (wel Ducati's, dus aparte uitlaten)
Als ik het hier lees zou ik het niet doen, ook al staat het vet (Al de echte japanse machines zijn ook gewrapt )
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: Exhaust manifold - to wrap or not to wrap?
bij de meeste ligt de bodemplaat er onder vandaan, 1 keer door een plas en het water komt onder je motorkap vandaan...
maar nat is nat en waar vocht en zuurstof elkaar tegen komen is corrosie..
maar nat is nat en waar vocht en zuurstof elkaar tegen komen is corrosie..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'